Osa 52. Vääntömomentti

100 tarinaa tuulivoimasta -sarjassa nostetaan esille tuulivoima-alaan liittyviä faktoja ja tarinoita.

100 tarinaa tuulivoimasta - Julkaistu: 14.3.2019 - Teksti: Heidi Paalatie, Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Newtonmetri on moottoreille ja pyöriville koneille tehon lisäksi annettava suoritusarvo, jolla kuvataan moottorin huippuvääntömomenttia. Tavallisen henkilöauton huippuvääntömomentti on luokkaa 300 Nm, esimerkiksi Nissan Qashqaissa diesel-moottorilla tarkalleen ottaen 320 Nm. Ruotsiin seilaavan risteilijän huippuvääntömomentti on ihan toista luokkaa, noin 3 miljoonaa Nm. Mutta kumpi voittaa vääntökisan, Ruotsin-laiva vai tuulivoimala?

Jyväskyläläisen tuulivoimavaihteita valmistavan Moventaksen asiantuntijat ovat asian parissa joka päivä, ja kertovat tuulivoimalan nimellismomentiksi huimat 6 miljoonaa Nm ja ns. extremekuorma venyy jopa 12 miljoonaan Nm, mikä vastaa 37500 Nissan Qashqaita.

Tuulivoimalahan kohtaa valtavat voimat pyöriessään vuosia ja vuosikymmeniä väsymättömässä tuulessa, joten vääntömomentti on tosiaankin tarpeen. Henkilöauton voimansiirron elinkaari on mitoitettu tuhansille tunneille, tuulivoimalan puolestaan 40 vuodelle eli yli 350 000 tunnille.

Mainoskuva